СВОБОДНА ЕВРОПА ИЛИ ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ В 3D ФОРМАТ

април 8, 2020 at 11:55 am (Публицистика) (, , , , , , , , )

Пламен Асенов 

Да-а-а, време е за коронавирус и сега хората май по-малко се интересуват от странните приключения и вдъхновяващи животи на разните му там велики европейци.

Или пък повече се интересуват – докато си седят кротко в къщи с чаша вино в ръка и чешат котарака по коремчето.

Така или иначе обаче, факт е, че от февруари насам възможностите човек да се докопа до вариант на „Великите европейци” във формат, който му пасва най-много, нараснаха чувствително, след като поредицата тръгна и по „Свободна Европа”. Това е завладяване на трето медийно пространство, минахме наистина в 3D. До четвъртото измерение има само крачка – някоя умна телевизия да прояви интерес. Но няма да прояви.  

Оригинално, „Великите европейци” стартира по радио Пловдив през 2012, през 2019 излезе и първа част от книжния вариант, а сега поредицата вече е достъпна и в чисто електронен вид през всякакви устройства на сайта и във фейсбук страницата на Свободна Европа /RFE/ на български – https://www.svobodnaevropa.bg

Там новите части от „Великите европейци” се появяват всяка сряда следобед и са налични през цялата седмица. Да, форматът е малко по-различен – представят се само хора, неотлъчно свързани с 20 век, а и текстовете са доста по-кратки, за да отговарят на супер динамичния характер на медията.

От това обаче цветът и ароматът на писанията не се губи, информацията и забавлението в тях продължават да вървят ръка за ръка – само дето всичко свършва по-бързо и на човек му се иска още и още.

Е, другата седмица в сряда заповядайте в „Свободна Европа” за нова среща! А ако бързате много да прочетете повече – вижте тук: https://www.svobodnaevropa.bg/z/21931 

Малки истории за велики европейци – ХХ век

МАЕСТРО ФЕДЕРИКО ФЕЛИНИ – ИМА ЛИ ВРЪХ НАД ТОЗИ ВРЪХ 

Пламен Асенов, 05.02.20, Свободна Европа 

Когато гледате с възхищение „Апокалипсис сега” на Копола и стигнете до знаменитата сцена с хеликоптерната атака, проведена под звуците на Вагнер, по-добре си спомнете за гениалния филм „Осем и половина” на маестро Федерико Фелини, появил се още през 1963.

Хора се разхождат кротко в парка, жега е, жените са с чадърчета срещу слънце, мъжете със сламени шапки, редят се търпеливо на опашки за вода, красиви момичета им я поднасят и те пият блажено…..спокойният, но зареден с напрежение епизод, се развива на фона на същата фантастична музика с бесните валкирии. А 16 години по-късно Копола не измисля нищо, просто цитира маестро Федерико по шеговит и зловещ начин.

Усещането за цирк, за клоунада, за сериозните измерения на несериозния живот, е централна за Фелини, а „Осем и половина” е притча за твореца и неговите нормални безумия, в която Марчело Мастрояни играе режисьора Гуидо Анселми, нещо като филмов двойник на самия Фелини.

Гуидо ще прави нов филм за света, преживял ядрена катастрофа. Всичко е готово за снимките – екипът, Анук Еме, красивата актриса и негова любовница, Клаудия Кардинале, красивата актриса и негова муза, статистите, всички. Но, потънал в спомени, фантазии, тревожни сънища, истории с жени и любовници, режисьорът Гуидо не може да започне да снима. А когато започва пък, няма сценарий и не казва какво точно ще се прави. Сещате се защо – и той самият не знае.

Целият екип търчи по петите му и чака, а вдъхновението го спохожда на моменти, но не когато той иска, а когато то си реши. Обаче винаги успява да превърне чудатостите на фантазията му в реалности на фантазията…..

Ако се чудите дали в тази притча за твореца и неговите нормални безумия всичко е измислено, просто трябва да си спомните, че Фелини прави „Осем и половина” само три години след знаменитата си лента „Сладък живот”. Така че лудостта в случая е разбираема – когато вече си сътворил истински шедьовър, въпросът „има ли връх над този връх”, задължително стяга душата на всеки велик творец. И не е ясно кой от двата страха е по-голям – страхът да не паднеш отвисоко или страхът, че над теб вече няма нищо.

Но има, над теб и около теб има най-различни неща. Например – вълшебната, пищна, едрогърда, фантастично сложена, сламено руса шведска красавица Анита Екберг. Когато тя пристига в Италия да снима „Сладък живот”, на летището възбудените журналисти деликатно я питат с пижама ли спи или с нощница. „Само с две капки парфюм” – гласи отговорът. И скандалът е пълен.

А самият Фелини цитира диалога от първата им среща. „Той: – Вие сте оживялото ми въображение. Тя: – Няма да спя с вас!”

„Беше подозрителна по понятни причини – продължава режисьорът. – Мислеше, че всички мъже искат да спят с нея, просто защото наистина беше така. Не ми се доверяваше, защото нямаше сценарий, който да разлисти.”

Но и без сценарий маестрото твори шедьоври.

„Моята професия ме кара непрекъснато да вярвам, че съм магьосник” – казва Фелини в документалния филм „Аз съм роден лъжец”. И в това признание няма нескромност или лъжа – само магия.

А сега – тихо. На снимачната площадка сме. Маестро Федерико Фелини снима „Сатирикон” и командва всеки жест и поглед на актьорите, които изпълняват любовна сцена между двама мъже и една жена…..

Пътят на Федерико Фелини, магьосникът на киното, роден в Римини през 1920, става вечен път в Рим през 1993.

Но лентата на живота му продължава да се върти вечно. И шеметната Джулиета Мазина е вечната негова жена. И Рим е вечният му град. И оркестърът му продължава да репетира вечно. А корабът? Естествено, че и корабът му вечно пътува.

Книгата на Пламен Асенов „Великите европейци”, първа част от едноименната поредица, можете да поръчате в Онлайн-книжарница Книги.ею

https://книги.ею/заглавия/пламен-асенов-великите-европейци/

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: