Малки истории за велики европейци: АЛФРЕД ЖАРИ, БАЩА НА СЛАВНАТА НАУКА ПАТАФИЗИКА

януари 15, 2020 at 10:49 am (Публицистика) (, , , , , , , , , , , )

Пламен Асенов

Знаете ли какво е „патафизика”? Това е наука с поглед отвъд метафизиката, измислена от Алфред Жари – предтеча на театъра на абсурда, бохем, пияница, наркоман и писател с идеи.

„Патафизиката се занимава със законите, които регламентират изключенията и обяснява Вселената като допълнение към тях” – това е описание от доктор Фаустрол, патафизик и литературен герой на Жари, който стига до изумителното откритие, че Бог е равен на допирателната точка между нула и безкрайност. „Любопитната Джоан изучаваше патафизика до късно вечерта сама с една епруветка” – така започва „Сребърният чук на Максуел”, патафизична песен на „Бийтълс” от албума им „Аби роуд”. В нея или няма никакъв смисъл, или има дълбок смисъл. Вече над сто години това противоречие важи за всичко, което има и най-малко отношение към славната наука патафизика, а много велики творци спорят и се вдъхновяват от идеите и маниера на Алфред Жари. През 1896, когато се появява „Крал Юбю”, най-известната му пиеса, става скандал, публиката скача по столовете и тълпата благоприлични почти се сбива с тълпата дегенарати. Но вече 117 години гротескният образ на татко Юбю се счита за един от най-странните във френската литература, а самата пиеса – за първата поява на театъра на абсурда, 50 години преди театъра на абсурда да се появи. Алфред Жари е роден през 1873 в Бретан. Умно, но невъздържано в забавленията дете, той остава такъв през краткия си живот. Казва, че приема сериозно изкуството да не приема нищо сериозно и е смятан, за голям ексцентрик. И как иначе да наречеш човек, който говори за себе си в царско множествено число, яде първо десерта, накрая супата, а в личната хигиена редува дълги периоди без да се къпе, с прекалено често къпане. Вилата на Жари е дървена колиба на брега на Сена и той лови риба, без да става от леглото. Но не казва „риба”, а „онова, което плува”. Велосипеда си нарича „онова, което се върти” и не ходи никъде, най-малко в кръчмата, без него. Оборудвал го е с трамвайна тромба, а когато тя не помага, вади пистолет и стреля, за да разчисти път сред тълпата. Съседка казва, че пистолетът може да е опасен за живота на децата. „Ако с детето ви евентуално се случи нещо лошо, мадам, аз лично ще имам удоволствието да ви направя друго дете” – отвръща той. Висок метър и петдесет, Жари превръща парижкия си апартамент в мезонет, като го прегражда хоризонтално. Освен това е непоправим пияница и наркоман. „Антиалкохолиците са нещастници, стиснати в хватката на водата, тази ужасна отрова, толкова разяждаща и разтваряща, че сред всички други вещества е избрана за измиване и почистване. Само една капка вода като добавиш на абсента и той се размътва” – твърди Жари. Трябва да му вярваме, с абсента е на „ти”, а когато не може да си позволи абсент, взима етер. И задължително добавя опиум или друг маков екстракт. Въпреки това Алфред Жари, писател и мислител, умира само на 34 от банална туберкулоза. Последните му думи са: „Дайте ми една клечка за зъби, моля”.

Книгата на Пламен Асенов „Великите европейци”, първа част от едноименната поредица, можете да поръчате в Онлайн-книжарница Книги.ею

https://книги.ею/заглавия/пламен-асенов-великите-европейци/

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: