Малки истории за велики европейци: ДЖЕЙМС УАТ, ГЕНИЯТ НА ПРАКТИЧЕСКОТО ПРИЛОЖЕНИЕ

ноември 28, 2019 at 7:24 am (Публицистика) (, , , , )

Пламен Асенов

Времето, означено с 8.17, е нищо – но не и според онези, чиито влак тръгва тогава. И Олдъс Хъксли пише за шотландския изобретател Джеймс Уат: „С изобретяването на локомотива, Уат и Стивънсън частично изобретиха и времето.”

И до днес мнозина смятат, че Уат изобретява парната машина. Не, тя е на Томас Нюкомен, а 50 години по-късно Уат разглежда Нюкоменов двигател и после създава своя, който е в основата на индустриалната революция. През 1763 той е техник в университета в Глазгоу. Когато поправя истински Нюкоменов двигател, установява, че и след ремонта ефективността му е нищожна и парата отива в свирката. Уат разбира, че тя отива главно за загряване на цилиндъра, вместо да се преобразува в механична сила. Две години по-късно, той се сеща, че парата и буталото трябва да са в различни камери с еднаква температура. Гениално, но сега пък никой не може да създаде толкова прецизни цилиндър и бутало, колкото са необходими. Проблемът е решен след 10 години и през 1776 първите двигатели на Уат са внедрени. Те имат само възвратно-постъпателно движение, използват се в минната промишленост, високи са 7 метра и цилиндърът е с диаметър 1.30 м. Ефективността им обаче е висока и патентът започва да носи пари. Хонорарът е скромен – една трета от стойността на въглищата, спестени в сравнение с използването на Нюкоменов двигател. А щом Уат преобразува възвратно-постъпателното движение във въртеливо, отварят се истински световни хоризонти за парната машина. Тя може да се използва не само в мините, но в тъкачеството, металургията, мелничарството – къде ли не. Антъни Андерсън подхвърля: „Това я превръща в истински механичен кон на Индустриалната революция”. Джеймс Уат е роден през 1736 в Грийнок, Шотландия. От дядо си наследява любовта към математиката, физиката и техниката. Недоучва за механик, но започва да поправя и изработва прецизни инструменти. Гилдията на ковачите не го приема, въпреки че в Шотландия няма друг такъв майстор, но го приема университетът. Освен парната машина, Уат патентова първата копирна машина в света, измисля хлорин – ефективен химикал за избелване на платове. Той е член на Лунното общество, леко загадъчен клуб за приятелски вечери, но и център, който заразява света с идеите, методите, технологиите и машините на Индустриалната революция. Locomоtion е парният локомотив на Стивънсън, създаден през 1825, пет години след смъртта на Уат. Уат обаче все пак вижда най-великото приложение на своя гений още през 1804, когато в Уелс Мърдър Тидфил пуска първия парен локомотив изобщо. А Хъмфри Дейви пише: „Тези, които смятат Уат само за практически механик, грешат. Той е забележителен натурфилософ и химик, изобретенията му демонстрират дълбоко познаване на тези науки и особената способност на гения – да обединява всичко за едно практическо приложение.”

Книгата на Пламен Асенов „Великите европейци”, първа част от едноименната поредица, можете да поръчате в Онлайн-книжарница Книги.ею

https://книги.ею/заглавия/пламен-асенов-великите-европейци/

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: