КАКТО СЕ ОЧАКВА – „ЩЕДЪР БЮДЖЕТ“ В ПРЕДИЗБОРНА ГОДИНА

ноември 2, 2018 at 9:41 am (Публицистика) (, )

Радио SBS, Мелбърн, Австралия, разговор на Фили Ладжман с Пламен Асенов, политически коментатор на SBS за България

Към сайта SBS на български: http://www.sbs.com.au/yourlanguage/bulgarian

/Фили/ В България, бюджетът за 2019 влезе за обсъждане в Парламента. Опозицията го критикува, но независими източници го оценяват като „щедър” и „балансиран”. Може ли да се очаква дебатът да доведе до по-сериозна политическа конфронтация или до по-съществени промени в текста на проекта – темата обсъждаме с Пламен Асенов.

– Пламен, бюджетната рамка за 2019 година се базира на очакван ръст на БВП около 3.7 на сто, но въпреки това в проекта е заложен дефицит от 0.5 процента. Защо?

– Някои го наричат консервативен подход, Фили, така се залага възможност бюджетът да се реализира, дори ако икономическата среда се влоши. Като говорим за общата философия на бюджета, смятам, че, въпреки всички недостатъци, специално за България този подход е по-добър, отколкото волунтаристичните прогнози, довели до икономическа катастрофа по времето на Жан Виденов например. Да, консервативният подход може да се нарече и излишно презастраховане, като се има предвид, че през последните години винаги се залага дефицит, а в края на краищата се стига до сериозно преизпълнение от порядъка на 2-3 на сто. Особено критична в такива моменти е опозицията, защото при наличието на излишък, тя няма думата за това как да се харчат парите, а решенията се взимат от правителството. И то, естествено, гледа да ги харчи така, че допълнителните пари да донесат политическа полза на самите управляващи. Особено валидно е това в години, когато има избори, каквато е 2019, така че очаквам критиките в Парламента срещу новия бюджет да започнат именно с това – обвинения, че в него съзнателно е заложен дефицит, за да се възползват управляващите от вероятното преизпълнение.

– Ще говорим за критиките на опозицията, но нека първо видим основните елементи от предлагания от правителството проектобюджет. Кои са приоритетите в него?

– Три са основните приоритета в разходната част на бюджета – образование, отбрана и социална политика. След като през последните 2-3 години заплатите на учителите се вдигнаха чувствително в сравнение с наистина мизерното ниво преди това, сега идва ново повишение от 20 на сто. Това е добър ръст, който поне да приближи учителите до онова по-достойно обществено място, което им се полага и да направи професията по-привлекателна за младите, а оттам – да улесни реформите в системата. Допълнителните пари за образование догодина са общо към 450 милиона лева. Освен учителите, добър ръст на заплатите ще имат и държавните чиновници. За тях се предвиждат 10 процента, но номиналният размер на средствата е близо милиард, което само показва за какъв обществен дисбаланс говорим. Имам предвид факта, Фили, че при, грубо казано, два пъти по-малко на брой служители в администрацията, които ще получат два пъти по-малко процентно увеличение в сравнение с учителите, самите пари са два пъти повече, тоест, базата е доста по-висока. На всичкото отгоре, чиновниците имат екстри, които учителите нямат – безплатни мобилни телефони, безплатен транспорт, евтина храна в стола, евтини почивки и други. Като се има предвид например, че Холандия с над два пъти по-многобройно население, има около пет пъти по-малка администрация, може би става ясно за какви чудовищни дисбаланси говорим.

– Пламен, спомена, че идват избори. Не е ли свързан и с това ръстът в заплатите на учители и чиновници, все пак те са една доста сериозна армия от гласоподаватели…..

– Като обсъждаме бюджета, задължително трябва да хвърляме по едно око и в тази посока, Фили. Естествено, че сред самите управляващи има очаквания да получат политически изгоди от успехите на управлението си. Всички го правят. Пък и, както се казва – халал да са им подобни политически ползи, ако осигуряват за страната икономически ръст от 3.7 на сто, каквито са прогнозите за 2019 – и то при положение, че очакваният среден ръст на европейската икономика е около 2 на сто.

– Спомена още два приоритета на новия проектобюджет – социалната сфера и отбраната. Как стоят нещата там?

– През следващата година ще се увеличат всички пенсии с 5 процента. Това обаче ще стане от 1 юли, а не, както със заплатите на учители и администрация – от 1 януари, затова предложението е обект на сериозна критика от страна на БСП. Освен това, хората с увреждания ще получат около 150 милиона лева, а за помощи за отопление се предвиждат допълнително около 40 милиона. Значителни средства ще бъдат отделени за отдавна забавеното превъоръжаване на армията, а обещаното по-рано на полицията увеличение на заплатите е в размер на цели 200 милиона. Изобщо не съм сигурен, че от обществена гледна точка това е оправдан разход, като се има предвид, меко казано, неефективната работа на полицията. Но тук също има елемент на предизборна политическа игра, доколкото властта непременно държи да си гарантира спокойствие през следващата година, пък и като брой гласоподаватели полицаите също никак не са малко. Подобен ефект се търси и с увеличеното преразпределение на бюджетни пари към общините, особено към най-малките 131 от тях, които ще получат допълнителна субсидия от по 25 хиляди лева, предназначени за инфраструктурни разходи.

– А какви са основните критики на опозицията към проектобюджет 2019?

– Засега критики се чуват само от БСП, не и от ДПС. Ще видим как ще се развият нещата на парламентарния дебат, но социалистите вече изложиха своите идеи. „Бюджет 2019 се представя като най-амбициозния за годините на прехода, с много силна социална насоченост, но той изглежда с едната ръка взел от хората, с другата – дал” – заяви лидерът на БСП Корнелия Нинова. „Догодина от увеличената социално-осигурителна тежест за всеки българин, в бюджета ще влязат 1.5-2 милиарда лева повече, които после ще се преразпределят, като се представят за социални разходи” – изтъкна тя. Увеличаващите се цени на транспорта, природния газ, парното, тока, хляба, липсата на какъвто и да е ръст при цели 12 социални плащания, които засягат пряко младите семейства и майки с деца – всичко това е повод за остри критики от страна на социалистите. Те излизат с предложение за частично премахване на плоския и въвеждане на подоходен данък и по-високо облагане на дивидентите, мерки, които да покрият значително по-голям ръст на минималната работна заплата и пенсиите, както и намалени ставки на ДДС за лекарствата и хляба. Като цяло, предложенията на БСП обаче не изглеждат особено реалистични и надали ще минат през Парламента. Още повече, тази година синдикатите и работодателските организации имат много по-малко критики към бюджета и техните позиции показват, че като цяло проектът среща доста сериозна обществена подкрепа. Независимият икономист Петър Ганев от Института за пазарна икономика определи бюджета като „по-щедър от обикновено”, а Муравей Радев, бивш финансов министър от правителството на Иван Костов каза, че той е „щедър, но добре балансиран”. Затова смятам, Фили, че предстоящият парламентарен дебат за бюджета няма да внесе съществени промени в него и няма да бъде съпроводен с големи политически сътресения.

Забележка:  

Всички читатели, които, освен от политика, се интересуват и от литература, могат да намерят нови и интересни текстове на другия ми блог – Оксиморонният свят /написано в Гугъл/ или на адрес http://www.passenov.wordpress.com

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: