Избори 2009: КАМПАНИИТЕ VS. КАМПАНИЯТА

юли 3, 2009 at 5:39 am (Публицистика) (, , , , , , , , , , , , )

Разговор на Фили Ладгмън от радио SBS, Мелбърн, Австралия, с Пламен Асенов, политически коментатор на SBS за България  

03.07.09 г.

Този текст е защитен от “Закона за авторското право…..” и не може да бъде препечатван или използван от печатни и електронни медии, от новинарски и комерсиални сайтове, без специално разрешение за това. За получаване на разрешение, виж страницата Контакт в дясната лента на този блог.

Право за свободното препечатване на текста имат сайтовете www.kafene.net и www.svobodata.com, както и всички лични и некомерсиални сайтове и блогове.

/Фили/ Броени дни преди парламентарните избори в неделя, социологическите агенции в България отчитат три важни тенденции, свързани с вота. Първата е очакването за сравнително висока избирателна активност, която някои слагат дори в рамките на 55-60 процента. Втората е за увеличаване, макар засега с малко, на преднината, която по принцип партия ГЕРБ на столичния кмет Бойко Борисов поддържа пред основния си конкурент – управляващата Българска социалистическа партия. И третата тенденция е, че, независимо от тази преднина, потвърждават се очакванията, че съставянето на следващото правителство няма да е никак лесна задача, защото в Парламента ще влязат най-малко 6, по-вероятно 7, а възможно е – и цели 8 партии.

Такова развитие на нещата благоприятства до голяма степен оставането на власт на поне една партия от тройната коалиция – БСП. Това изглежда много вероятно, независимо от силно критичните оценки, които през последните дни дадоха за сегашното управление авторитетни външни източници. В свое проучване за управленските практики, извършено в 212 държави, Световната банка установява, че през 2008-ма година управлението в България е било най-лошото през последните десет години. То е толкова лошо, че според резултатите България попада в една група със страните от Източна Европа, които не са членове на Европейския съюз. Използваните критерии за оценка са свързани с показатели като политическа стабилност, ефективност на управлението, законодателство, антикорупционни мерки и други.

В доклада “Страни в преход – 2009” на голямата американска неправителствена организация “Фрийдъм хаус” пък се казва, че “събитията в България през 2008-ма са показали, че трябват още много усилия, за да бъде българската демокрация необратима и жизнена”. В области като демократично управление, свобода на медиите, съдебна рамка и независимост, корупция, организацията понижава значително годишната си оценка и по този начин директно предупреждава за наличие на заплахи за демократичната система в страната изобщо.

Тези авторитетни външни оценки на практика напълно потвърждават правотата на силните вътрешни критики от страна на опозиция и независими наблюдатели към сегашното управление. Те обаче едва ли ще окажат особено голямо влияние върху изборните резултати в неделя, защото се очаква да потънат в емоционално нагнетената и информационно задръстена българска предизборна среда. 

– Пламен, потвърдиха ли се предварителните очаквания за изостряне на предизборната ситуация, за големи манипулации и за използване на тъй нареченият “черен PR” в кампанията за тези избори? 

– Като човек, който е следил отблизо всички досегашни предизборни кампании, Фили, трябва да кажа, че тази ги бие по няколко показателя. Първият от тях е наглостта на управляващите. Виждали сме и за други партии, които са били на власт, да се очертава изборна загуба – и СДС през 2001-ва, и НДСВ през 2005-та година бяха в подобна, дори в по-лоша ситуация, защото за тях се очертаваше не обикновена загуба, а истинска катастрофа. Да не се връщам към по-ранни времена. Но никога падащите от власт не са се държали толкова нагло – особено по отношение на способността си да казват на черното бяло. Имам предвид – да представят собствените си, видими отвсякъде и виждани от всички неуспехи, като някаква едва ли не манна небесна, като самия рог на изобилието, посипал се върху главите на българите. Премиерът Сергей Станишев направо изглежда като шампион в тази област. Достигна своеобразен връх, когато преди дни излезе да говори за близо сто и петдесет километра магистрали, построени по време на неговото управление, докато експерти от ЕС обявиха, че всъщност в страната са построени близо сто и петдесет километра магистрали по-малко от предвиденото. Но парите май са похарчени.

С този маниер на предизборна битка е пряко свързана и обратната страна на монетата – използването на черния PR, който директно обругава политическия противник и който през това лято е взет на въоръжение главно от БСП. Те имат един основен клип, от който става ясно, че когато дойдат на власт, лошите хора Бойко Борисов и свързаният с него Иван Костов не само ще доразпродадат България под формата на гнусна приватизация, но и ще спрат да изплащат пенсиите на пенсионерите. Той се върти много пъти по всички телевизии и като знам цените, имам чувството, че само с плащанията за неговото излъчване социалистите би трябвало далеч да са надхвърлили предвидения от закона финансов лимит на кампанията.

От друга страна – не знам колко пари са взели на БСП техните консултанти от САЩ и Израел за стратегията на кампанията и изработване на този клип, но и двете са толкова некадърно направени, че и една стотинка да са платили – пак са на голяма загуба.

А за да не звуча голословно, ето и една по-обща оценка, дадена вчера в електронния сайт Медиапул: “Мнозина от основните играчи за парламентарния вот решиха да не пропагандират толкова собствената си политика и успехи, а да използват лицата на конкуренцията в опит да насаждат страх и ужас сред избирателите”.

Вторият показател, по който сегашната кампания “превъзхожда” предишните е начинът, по който се разиграва етническата карта. От едната страна Ахмед Доган плаши своя електорат с възможността “българите” да извършат нов възродителен процес. От друга – редица партии не просто се подвеждат, а изглежда целенасочено поемат подадената топка и нагнетяват омраза спрямо “турците”. Очевидно смятат, че по този начин печелят привърженици сред “българите”, но сякаш се правят на слепи и за другото очевидно – че така топката отново се връща в “противниковото” поле и потвърждава внушениета на Доган за съществуващи заплахи спрямо “турците”…..Та ето, такъв един омагьосан цикъл се прояви на тези избори, който не съществуваше, поне не в толкова крайна форма, на предишни.

На фона на казаното дотук, разбираемо се появява и третия признак, отличаващ кампанията – сериозните словесни и политически гафове. Да, във всички кампании са изричани тъпотии, “крилати фрази”, дълго цитирани после за забавление на публиката. Но обикновено те излизат от устата на периферни политици. Този път палмата на първенството се държи от политици, които се смятат за сериозни. Какво например означава да наречеш собствената си партия….. “бацил, който се е впил в тъканта на българското общество и не може да бъде изгонен оттам”, както направи лидерът на ДПС Ахмед Доган? В тактически план това изказване, безспорно  съзнателно и целенасочено, наистина може да му донесе някакви дивиденти, но в самата си същност то е истински гаф. И какво означава да кажеш, както направиха премиерът Сергей Станишев и външният министър Ивайло Калфин, че гласуването на българите в чужбина е скъпо и безсмислено удоволствие, защото техните гласове на практика нямат никакво значение? Не знам как ще се почувстват нашите слушатели в Австралия, Фили, ако сега за първи път чуват, че конституционното им право на глас пет пари не струва според управляващите в България, но аз лично бях буквално разгневен. 

– Пламен, а как на този фон се държат партиите от опозицията? 

– Главните опозиционни партии – ГЕРБ и Синята коалиция, Фили, се държат сякаш малко по-спокойно и умерено. Поне що се отнася до тона на посланията и до насочеността на техните кампании. Това обаче само с много уговорки може да  означава, че се държат политически по-зряло в ситуацията. И двете кампании като цяло звучат някак без истински хъс, без вътрешната енергия, необходима им, за да стимулират подобна енергия у своите привърженици – нещо, което всъщност твърдят, че се опитват да правят.

Специално кампанията на Синята коалиция пък е под всякаква критика. Като се започне от абсолютно сгрешеното основно послание за “добрите, които идват”, мине се през съдържанието на телевизионните клипове, които просто се опитват пряко, с претенции за “документалност”, да визуализират обещания от предизборната програма, свързани например със строеж на пътища, подпомагане на селското стопанство и някакви социални слоеве от населението и се стигне до начина, по който се реализират тези визуализации. По некъдърност клиповете на Синята коалиция могат напълно да се сравняват със спомената вече некадърност от клиповете на БСП.

Но това сякаш е характерно до голяма степен и за всички останали партии – и то е четвъртата особеност, която бих искал да отбележа във връзка с тазгодишната кампания. Сякаш използваните PR специалисти, независимо дали български или чужди, са мислили с главата на някой друг, някой много далечен, а екипите са снимали, сякаш са се наговорили да извадят възможно най-лошата си продукция.

Ако всичко това е плод просто на некадърност, то е неприятно, но поправимо. Ако обаче, както подозирам, е плод на масово желание от страна на партиите да търсят “разбиране” сред най-ниските обществени слоеве, то тогава нещата изглеждат твърде зле – както по отношение на настоящето, така и за бъдещето на българския обществен и политически живот. И става ясно, че наистина, както твърди “Фрийдъм хаус”, “трябват още много усилия, за да бъде българската демокрация необратима и жизнена.”

Бележка:

Всички читатели, които, освен от политика, се интересуват и от литература, всеки ден могат да намерят нови и интересни текстове на другия ми блог – Оксиморонният свят /написано в Гугъл/ или на адрес http://www.passenov.wordpress.com

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: